Drömmare eller doer

Drömmar som ger livet en mening
Går du som de flesta omkring och dagdrömmer eller bär på en stor dröm? Alla bär vi på aspirationer och längtan till något större än det vi just nu befinner oss i. Det är väl inget fel med det, ingen har rätt att döma någon annan för den personens drömmar. Det stora problemet är inte att ha en dröm eller vision, varken som företag eller privatperson. Drömmar föder och göder ambition och motivation, en slags målbild som får oss att orka kämpa de dagar som är tuffa. De flesta av oss når aldrig dessa drömmar. De förblir drömmar som sakta dör och ersätts av uppgivenhet och likgiltighet. Den glada naiva och förhoppningsfulla kreativa själen i oss, dör sakta och skepsis, cynism och bitterhet fyller våra längtande hjärtan av vår kalla syn på verklighet.

Magnetiska tankar
Vi attraherar det vi tänker och gör. Tankar är magnetiska så tillvida att det vi fokuserar på, ser vi och upplever vi. Om jag säger GUL BIL! Så tänker du och letar efter gula bilar och börjar se dem, vilket du annars inte hade gjort. ”Where focus goes, energy flows” brukade Anthony Robbins säga från scenen när han frälse tusentals självförverkligande själar från scenen. Och det är väl det allt går ut på att tänka-längta och uppnå.

Drömmar är till för att uppnå och hålla oss vid gott mod. Ett liv utan mening är ett meningslöst liv. Grejen är det att det är VI själva som måste ge saker och ting mening. Det som händer och sker får och bör innebära en meningen, men det är vi själva som bestämmer vilken mening vi ska ge det som händer och sker.

Om jag säger: ”Ingenting i livet har en mening… förutom den mening vi väljer att ge det!” Vad säger du då? Jag uppmanar dig att ge saker meningsfulla tolkningar så dessa gynnar dig på din resa genom livet. Annars blir du aldrig herre över ditt öde eller ditt liv, oavsett vad som drabbar dig.

Sikta mot stjärnorna…
Livet är kort, men låt dina drömmar vara för evigt. Byt ut dem eller fäst dig vid dem. Men använd dem med förstånd. En dröm som ligger för långt bort och som du verkligen arbetar mot och för, kan få dig att sluta jaga den och tappa mod och ge upp. Men en dröm som har delats upp i delmål och som får dig att orka fortsätta är en bra dröm, trots att du accepterar att du kanske aldrig når det stora målet. Det blir en manifestation av talesättet ”Sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna”. Det behöver inte vara fel… Och vad är rätt och fel? Det är bara du själv som avgör. Drömmar får våra intellekt att växa när vi sover och drömmar får oss att leva och längta, så där lagom mycket, som gör livet lite lättare att leva.

Ha det gott!

Tid och pengar och hur de hör ihop

Pengar och tid

Många värdesätter pengar mer än tid. Tyvärr är den mentaliteten en begränsning. Livet handlar inte om pengar, pengar trycks varje dag och cirkulerar i ofantliga mänger mellan människor, varor, tjänster och affärssystem. Men tiden…
…tiden är begränsad och där är vi alla lika fattiga eller rika beroende på hur vi ser det.

24 timmar per dygn

Tiden gör oss jämlika. Rik som fattig, ung som gammal. Skillnaden mellan den som har ett rikare liv, då menar jag nödvändigtvis inte i pengar, är mer rädd om tiden och värdesätter den mer än andra. Om du värdesätter tiden gör du också något vettigt av den. Det vi stoppar in i våra liv får vi också plocka ut. Precis som en investering. De som lyckas med ett rikare liv har en mer berikande vardag och får ut otroligt mycket mer ur varje dag.

Gå upp tidigt

Att gå upp timmar före alla andra och gör något som för dig närmare dina drömmar och mål gör att du ligger före ditt tidigare mediokra liv. Varför ska man göra det? En sådan fråga är en fråga från en människa som är nöjd med att leva ett mediokert och medelsvenssson-liv. Inget fel med det, vill man inte utnyttja sin potential och växa genom utmaningar vi inte bara ställs inför, utan utsätter oss själva för. Genom att utmana oss själva och möta våra rädslor, så växer och utvecklar vi oss. Sätt mål i livets olika områden och sätt en standard för vad du känner och vill ha i ditt liv.

Planera din dag, vecka, månad och år

Rutiner är att automatisera bra vanor som för dig framåt med fokus på utveckling. Flera moment på morgonen, dagen och kvällen sätts ihop till bra saker du gör genom förenklade moment.

Exempel på morgonrutin:
04:30 0,5 liter vatten, meditation 10-20 min, fyspass (löpning, strykeövningar)
05:00 kaffe och läsning
05:30 arbeta på dina livmål
06:30 väcka barnen och äta frukost
07:30 åka till ordinarie arbete

Pengar är bara ett verktyg och gör att ditt liv större, bättre och lättare. Det är fördelarna med pengar, så länge vi använder dem rätt. Fel fokus på pengar gör att det inte berikar våra liv, utan berövar oss glädjen och fördelarna med pengar. Allt är beroende på hur vårt känslomässiga förhållande är till begreppet pengar. Vi är inte våra pengar, utan de bör ses bara som en viss trygghet och ett verktyg för att få våra liv att blomstra.
Idag ger våra ordinarie jobb oftast ett mediokert och trivsamt liv. Vi kan nöja oss med att äga två bilar i vårt hushåll. Köpa märkeskläder, åka på semester och vara relativt lyckade i förhållande till grannar vi vill mäta oss med. Men att jämföra och mäta oss med andra, gör att vi dömer oss själva och begränsar vårt sätt att utvecklas och växa. Detta synsett begränsar oss avsevärt. Om vi ska leva i överflöd behöver vi se på livet annorlunda. Vårt ordinarie arbete blir då bara grunden vi lä

Trycker du på snooze-knappen?gger för att på morgonen och kvällen arbeta på vårt överflöd vi vill skapa i våra liv. För att leva ett ordinärt liv krävs inget extra, inga tidiga morgnar eller sena kvällar. Men för att leva ett extraordinärt liv krävs det att du jobbar på din extra tid efter ditt ordinära liv och investerar din tid på bästa sätt.

Kvalitén på dina frågor till dig själv avgör kvalitén på ditt liv! Värdesätter du din tid och HUR ska ska du göra det?

Ett nytt år – nya möjligheter

Blir nästa år det året som blir skillnaden som gör hela skillnaden?

Ett nytt år – nya möjligheter

Många har försökt att ändra diet, börjat tränat, slutat att röka eller lova sig själv och närmsta omgivningen att genomföra en förändring. En förändring som börjar bra, men slutar alltför snabbt. Det dröjer inte många veckor förrän du är tillbaka i gamla spår och ”dåliga” vanor. Bra eller dåligt? -Ja, det får du och dina aspirationer avgöra.

Faktum är att vill du göra en förändring krävs det flera insatser och ett nytt mindset som möjliggör en mer permanent livsstil. För det handlar inte om att bara ändra ett beteende, eftersom det innebär att du själv förändras på ett djupare plan. Det är otroligt vanligt att ett nyårslöfte blir meningslöst även om tanken är god. En förändring av ett beteende eller livsstil behöver vara förankrat i ett moget beslut, som står i linje med vem du är på väg att bli. Ditt bättre jag, eller en bättre version av dig själv som vill utvecklas genom att avveckla dåliga vanor till fördelaktiga och bättre vanor genom rutiner och beteendemönster som till en början kräver tålamod, energi och motstånd tills de sitter fast i din mentala inställning, karaktär och personsonlighet.

Det finns många sätt att ändra sig på och ett nyårslöfte, kanske inte är den rätta tiden att göra det på… men god fortsättning och gott nytt år på dig ändå!

 

 

Bilden kommer från...
Designed by Freepik

 

 

10 tips på bättre produktivitet

10 tips på produktivitet
  1. Skriv ner allt som är viktigt för dig att genomföra. Det som är avgörande för din framgång är värt att skriva ner.  Oavsett om det är dina åtagande i en almanacka, dina personliga årsmål, drömmar eller dina innersta önskningar. Små saker som inte blir gjorda TAR energi, medan stora personliga mål GER energi!
  2. Tänk övergripande och skapa en kvällsrutin kring morgondagens alla göromål. Det tar ofta inte mer än 10 min att gå igenom nästa dags upplägg där du prioriterar, ”klumpar ihop” saker du kan göra i samma veva eller som passar att köra samtidigt.
    Kolla igenom dina att-göra-listor och försök att delegera de som du inte behöver göra själv. Be om hjälp! Undvik att göra saker som inte är viktiga.
  3. Gör de mest utmanande sakerna först!

    (Slaying your dragons before breakfast!) 

    Bryt ner stora mål till mindre delmål och se till att göra lite varje morgon INNAN frukost. Gå upp tidigt och gör saker du mår bra av och som gör hela din dag t ex fysisk träning, skriv på din nya bok, meditera, läs ur en bok.

  4. Ta bort/stäng av distraktioner så du kan  koncentrerade effektivare på ditt arbete utan att bli störd av ljus, ljud, dofter eller saker i ditt synfält som stör. Dedikera tid i din kalender, stäng av störande teknisk utrustning och håll dig borta från mobiltelefonen och datorns små aviseringar från sociala medier, mejl och liknande. Se till att bara koncentrera dig på att göra EN sak i taget.
  5. Ta pauser och raster. Någon gång måste du ta en kort paus från ditt effektiva arbete, så därför belöna kroppen med att få syresätta blodet. Om du sitter, res dig upp och ta en promenad till kaffemaskinen längst bort, eller ta en nypa luft, gör armhävningar, burpiees etc. Sätt kroppen i rörelse och du blir mer effektiv när du återvänder till ditt arbetsläge. Drick vatten och rensa tankarna genom lite mindfulness och begrunda omvärlden i nuet och känn tacksamhet över små saker i livet.
  6. För journal eller dagbok över ditt liv där du samlar på dig dina livsmål, drömmar, livsstrategier, klokheter, minnen, skisser över idéer etc. Skapa ett system över din framgång.
    Kom ihåg: ett liv värt att leva är värt att dokumentera!
  7. Säg NEJ till andra och JA till dig själv! Detta behöver vi egentligen utveckla… du vet vad det handlar om, eller hur!?! Lever du och jobbar i och för någon annans dröm eller vilja? Eller har du kontrollen och gör du det bästa av det du har gentemot de personer omkring dig som är de viktigaste i ditt liv. Även om du jobbar för någon extremt mycket kan ingen ta ifrån dig dina drömmar eller allra minst hur du väljer att reagera på vad som sker och händer dig. Det väljer du bara själv!
  8. Delegera eller lär av andra som kan det bättre än dig. Om du kan låta någon annan göra det, som borde göra det. Släpp det och tillåt personen göra fel eller förhoppningsvis växa som medarbetare och person. Ibland  är det bättra att arbeta med de stora beslutet eller sakerna än de små något mindre viktiga. Arbeta mera att utveckla företaget än att göra något invecklat någon annan kan göra. Work on the buisness, not in it!!!
  9. Motionera mera. Någon berättade för mig att hen motionerade var 1000:e sekund. Det är var 16:e minut, även om det bara var några sit-ups, burpees eller armhävningar så ska kroppen aktiveras. Nu behöver man inte ta detta till inabsurbum, men absolut bör vi ha daglig motion, om det så innebär att man hoppar av några hållplatser tidigare till och från jobbet eller gör benböj när man ändå går på toaletten. Bäst är att göra bort motionen på morgonen innan du tar in den fasta födan. Huvudsaken är att du rör på dig med jämna mellanrum under dagen. Din kropp mår bättre och din knopp blir skarpare!
  10. Ät en nyttig frukost! Forskningen visar vikten av att äta en bra frukost har sina  fördelar där du blir mer produktiv under dagen. Hjärnan behöver sina ämnen och kolhydrater och du blir gladare också.

 

Vatten och äpplecidervinäger

10 fördelar med äppelcidervinäger

Varje vardagsmorgon tar jag ett stort glas vatten (5-7cl) innehållande äpplecidervinäger (40ml) och balansolja bestående av olivolja och fiskleverolja (15-20ml). Det är viktigt att återställa vätskebalansen efter man har sovit och därmed förlorat vätska.

Bra för hälsan
Äpplecidervinäger är t.ex. rik på vitaminer, mineraler, enzymer och pektin, bland andra näringsämnen.

Äpplecidervinäger – den är t.ex. rik på vitaminer, mineraler, enzymer och pektin, bland andra näringsämnen.

  • Äppelcidervinäger hjälper till att förbättra matsmältningen
  • Den hjälper till att bekämpa magsyra
  • Den dödar skadliga tarmbakterier och förebygger Candida
  • Den stärker det immunologiska systemet
  • Den hjälper till att reglera blodsockerhalten
  • Den är bra för huden
  • Den sänker högt blodtryck
  • Den bekämpar dålig andedräkt
  • Den hjälper till att rensa och avgifta kroppen
  • Den kan hjälpa till vid viktnedgång

Morgonrutin – viktigt och avgörande för hur resten av dagen blir

Trycker du på Snooze när du hör väckarklockan?

Tillhör du den gruppen människor som väljer att stanna kvar i sängen trots att det inte är lördag eller söndag? Eller är det kanske så att du faktiskt är ganska bra på att studsa upp och välja möta dagen och dess utmaningar? Drar du kanske rent på dig offerkoftan och anser att du hela tiden drabbas av otur och det är knappt lönt att stiga upp?

Dina rutiner formar din dag, som slutligen formar det liv du vill leva. Så… vilka rutiner väljer du att ha i ditt liv?
Trycker du på snooze-knappen?

Det är just av dessa anledningar att det är bra med rutiner. Rutiner räddar oss från att fallera helt och hållet. Rutiner sparar på tid och energi och vi kan rikta in vår kreativa tankekraft på att se till att vi gör saker mer effektivt och bättre.

Skapa en egen morgonrutin

  1. Sätt en tid
    05:00 – Affirmera och visionalisera dina mål, vem du är och vart du vill komma med dagen, veckan, månaden, året och livet. Drilla dig bestämt och säg allt med övertygelse. Håll gärna höger hand över ditt hjärta och säg viktiga saker med övertygelse och kärlek till dig själv.
  2. Tacksamhet  05:00 – Affirmera och visionalisera dina mål, vem du är och vart du vill komma med dagen, veckan, månaden, året och livet. Drilla dig bestämt och säg allt med övertygelse. Håll gärna höger hand över ditt hjärta och säg viktiga saker med övertygelse och kärlek till dig själv.
  3. Träning – Fysisk aktivitet
    Kör gärna ett träningspass minst 30-40 min och avsluta med en 10 min meditation. Träningen syresätter blodet och din metabolism ökar, detta medför effektivare fettförbränning under dagen. Din hjärna mår prima vid fysisk aktivitet och har lättare att kunna hjälpa dig även mentalt att genomsyra.Meditationen hjälper hjärtat och hjärnan att hitta sina frekvenser där de går ner i en läge som återställer dig och ditt fokus på ett underbart sätt.Om du har ont om tid att genomföra ett längre träningspass och kan inte dra iväg till något gym eller liknande, så kan du skaffa appen 7-min workout
    https://itunes.apple.com/se/app/7-min-workout-7-minuterstraning/id680170305?mt=8
  4. Duscha varmt och avsluta med en kall dusch. Ja du läste rätt!
    Det finns former av vattenterapi. Kort och gott handlar det om att varmvatten ökar cirukualtionen, lättar på eventuell smärta, ökar känslan av energi, minskar stress och vitaliserar din hälsa. Kallvatten är bra mot inflammation och stimulerar vissa av kroppens organ att driva ut gifter från t ex huden och lymfsystemet.
    Det går bra att växla mellan varmt och kallt upp till 7ggr per duschning. Det är okej att avsluta med varm dusch 😉
  5. Läs minst 10 sidor i en bok om  t ex personlig utveckling eller något som inspirerar på Youtube.

Tacksamhet – 2 dagar efter bilolyckan

Tacksamhet….


Det gick i 60 km/h, kanske inte rallyfart direkt, men tillräckligt fort för att kunna bli en tragedi. Men jag hade tur. Jag känner tacksamhet.

Detta ord som är så mycket mer än bara ord. Det är en känsla av värdighet och lycka att vi är nöjda med det vi har. Det är hur häftigt som helst att vakna upp och fylla sig själv med tacksamhet. Eftersom denna känsla gör så mycket positivt med hur restan av vår dag kommer att bli, så har det blivit en del av min morgonrutin (som jag kommer tipsa om framöver).

Jag var med om en bilolycka där jag krockade med en bil framför mig. Ingen i den bilen eller jag kom till skada. De hade en stor bil jag hade en liten Mazda 2, som knycklades till rejält. Hela framsidan blev intryckt och bilen fick skrotas. Bilen gick sönder, men inte jag. Kan ni tänka er att nu när chock och smärtor lagt sig någorlunda och hela krocken och tankarna kring den har lagt sig, så fylls jag av tacksamhet av att vara vid liv.

Många framgångsrika entrepenörer och idrottspersoner visualiserar och affirmerar sin framgång, men även använder just känslotillståndet tacksamhet som ett mentalt verktyg till framgång och lycka! Hur då? Töntigt!?!

Tacksamhet ligger utan för ditt ego och är ett underbart tillstånd som tack vare vår hjärna som med hjälp av amygdala skickar en homonell cocktail av hormoner dopamin, testosteron, endorfiner. Denna blandade cocktail upplevs av vår fysiologo och hjärna som ett klart och fint tillstånd där vi inte kan känna oss arga, förminskade utan enbart lyckliga.

Att vara lycklig är inte en rättighet, det kräver ett personligt anvar och en gnutta insikt hur vi förhåller oss till det som är och sker omkring oss och inte tvärtom. Vi är aktiva och selektiva i våra tankar och oftast väljer lycka.

Efter att jag lyft huvudet från krockkudden och insett jag hade krockat… och jag klev ur ”vraket” och trots adrenalinkicken och smått något smått förvirrad fylldes jag av en längtan efter att få hålla om mina barn och sambo. Jag kände lycka att vara vid liv och jag fylldes av tacksamhet.